Hva innebærer den?
Med Rusreformen vil ingen som tas av politiet for bruk, besittelse, oppbevaring eller kjøp av mindre mengder narkotika til eget bruk, straffes for det. I stedet vil politiet frata dem eventuelt stoff de måtte ha med seg (såfremt de ikke er i en akutt, alvorlig abstinenssituasjon) og pålegge dem å møte til rådgivning ved en kommunal enhet.
Disse kommunale enhetene for russaker, som ble foreslått av Rusreformutvalget, er allerede blitt opprettet som følge av Stortingets vedtak av 2. juni 2021, og slike rådgivningssamtaler har siden 1. juli 2022 kunnet ilegges som vilkår for påtaleunnlatelse. Med Rusreformen ville disse samtalene forbli som i dag, med en obligatorisk del hvor brukerne gis informasjon om narkotikalovgivningen og helsefarene ved narkotikabruk, og en frivillig del med tilbud om kartlegging av behov og mulighet til henvisning videre innen helse- og sosialtjenestene.
Manglende oppmøte til rådgivning utløser i dag normalt straff, siden det er et vilkår for påtaleunnlatelse. Med Rusreformen vil det i første rekke medføre at kommunen tar kontakt og innkaller på nytt, om nødvendig ved hjelp av oppsøkende helsetjenester. Det kan likevel gis et administrativt gebyr på cirka 2400 kroner for brudd på oppmøteplikten, men kun når den uteblittes økonomi eller livssituasjon ikke tilsier at dette er urimelig tyngende. Foreldre til unge under 18 år som tas med narkotika, vil også ha en selvstendig møteplikt og risikere gebyr hvis de ikke møter, og barnevernet skal følge opp mindreårige og foresatte som ikke overholder møteplikten.
I dag er det vanskelig for politiet å oppklare mindre alvorlige narkotikasaker, siden strafferettslige reaksjoner krever bevis ut over rimelig tvil. Dette er ofte umulig å oppdrive uten å ta biologiske prøver av brukerne, eller lete i undertøyet, telefonen eller boligen deres, hvilket Riksadvokaten og domstolene har slått fast at politiet ikke har lov til, da slike inngrep er uforholdsmessige når det dreier seg om et mindre bøteforhold uten offer. Dermed er det nå svært få som blir sendt til rådgivning i de kommunale rusenhetene, eller får noen annen reaksjon overhodet for narkotikabruk, da politiet ikke klarer å bevise at de er skyldige med mindre de tilstår eller inntar et stoff åpenlyst.
Med Rusreformen vil sakene derimot være oppklart allerede ved sannsynlighetsovervekt, altså dagens minimumskrav til mistanke ved ransaking, siden avkriminalisering gjør det mulig å senke dette beviskravet. Dermed vil alle de som politiet i dag kan sjekke lommene på, bli funnet skyldige og få en reaksjon med mindre nærmere undersøkelse svekker den opprinnelige mistanken. Brukerne skal da tilbys å avlegge spyttprøve og eventuelt etterfølgende blodprøve hvis de ønsker å avkrefte en eventuell uriktig mistanke om ruspåvirkning.
Politiet vil fortsatt kunne gjennomgå brukernes lommer, sekker og vesker som i dag, for å ta beslag. I tillegg vil de kunne foreta en systematisk undersøkelse av påvirkningssymptomer hvis noen fremstår påvirket, og her vil det gjelde et lavere mistankekrav (rimelig grunn) enn det som gjelder ved slike undersøkelser i dag (skjellig grunn).
Mistenker politiet hensikt om salg, befatning med større mengder eller smugling eller produksjon, vil de kunne bruke alle de samme tvangsmidlene som i dag. Om nødvendig vil de også kunne ransake brukere som antas å sitte på bevis mot selgere – enten ved såkalt tredjemannsransakelse eller i noen tilfeller ved å sikte brukerne for unndragelse av bevis. Brukerne vil også kunne pålegges å utlevere slike bevis under trussel om bot, samt innkalles til å vitne mot selgeren i retten – siden de ikke lenger vil inkriminere seg selv ved å fortelle om sine kjøp.